Selecteer een pagina
 

blog

6 september 2018

Vissen boven water

De Dierenbescherming haalt vissen liever niet boven water. Maar op maandag 3 september maakte zij een uitzondering met de opening van een robuuste foto­expositie op de stoep van de Stopera in Amsterdam. Het start­schot voor een campagne waarmee aandacht voor het welzijn van de vis gevraagd wordt.

De fotoexpo vraagt de voorbijganger of vissen fascinerend of juist gevoelloos zijn. Om voeding aan het antwoord te geven worden zo’n twintig vissen boven water gehaald, met elk hun eigen verhaal. Een verhaal dat overigens maar al te vaak op ons bord of in een plastic bakje bij de visboer eindigt.

De directeur van de Dierenbescherming opende – met de hulp van een aaibare, oranje vis én groene strik – de expositie en haalde daarbij aan dat wetenschappelijk onderzoek uitwijst dat vissen wel degelijk gevoel hebben en emoties kennen. Maar dat hun beleving van pijn en stress bij het grote publiek vrijwel onbekend is. Misschien wel omdat vissen helemaal niet zo aaibaar zijn. Onder het motto ‘Meer begrip voor de vis’ gaat de Dierenbescherming daar wat aan doen. Bovendien maken ze zich hard voor een wettelijke regeling die verdoving van vissen – voor ze geslacht worden – verplicht.

Animatie ‘Meer begrip voor de vis’ – The Ad Agency
The Ad Agency maakte verschillende uitingen voor deze campagne. Om te beginnen een korte, getekende animatie, die in een paar minuten vertelt dat vissen herinneringen hebben, samenwerken, ‘gereedschap’ gebruiken en ‘vriendjes worden’ met soortgenoten. Dat is wel iets om over na te denken voor je een vissenkom aanschaft, een hengeltje uitgooit of een portie kibbeling bestelt, besluit het filmpje. De fotopanelen voor de expositie werden door ons verzorgd, evenals een infographic met de veelzeggende titel ‘Weet wat je eet’.

Dus… Als jij ook plannen hebt om een campagne te lanceren, en erover nadenkt hoe je daar het beste invulling aan geeft, kan je bij ons gerust een visje uitgooien.

Wilbert

Pin It on Pinterest