Baobab Reizen
Buiten de gebaande paden
Pioniers als het gaat om avontuurlijke rondreizen door verre landen. Voor mensen die nét even iets anders willen meemaken. En ver van platgetreden paden blijven. Op zoek naar bijzondere ontmoetingen en met respect voor natuur en cultuur. Dat is in een paar woorden waar Baobab meer dan 40 jaar voor heeft gestaan. Daarvan hebben wij ruim 12 jaar borg gestaan voor communicatie die regelmatig van het gebaande pad afweek. Kijk maar.
Baoblad
Baoblad voorziet reizigers van inspiratie en nieuwe ideeën. Het format van dit reismagazine bedachten we met de mensen van Baobab. Waarna de samenstelling, (eind)redactie, vorm en illustratiewerk aan ons werd overgelaten. Zo verschenen er jaarlijks vier papieren edities. Met onder andere het laatste reisnieuws, interviews met reizigers en reisleiders, reportages van globetrotters, informatie over lokale Baobabprojecten en een informatieve ‘reis-o-graphic’ onder de noemer On the road.
Baoblad digitaal
Om vaker – én op een duurzame manier – onder de aandacht te komen maakten we elke maand ‘Baoblad Digitaal’. Daarbij was het uitgangspunt dat het magazine eenvoudig via een browser op desktop en tablet te zien moest zijn. Daarvoor hebben we allereerst in eigen huis een webapplicatie in HTML5 ontwikkeld. Vervolgens zijn vormgeving én content aangepast voor digitaal gebruik.
‘Fair weg’
Baobab hecht grote waarde aan een verantwoorde vorm van toerisme. Met respect voor de bevolking, cultuur en natuur. Daarom bedachten we het motto ‘Fair weg’ en maakten er een reclamecampagne bij. Met onder andere levensgrote posters op de stations. De roodoog boomkikker uit Costa Rica figureerde daarbij een jaar lang in alle uitingen.
Baobab familiereizen
Met het hele gezin op vakantie. En dan niet kamperen in Frankrijk, maar avontuurlijk rondreizen door Egypte, Costa Rica of Vietnam, om maar een paar landen te noemen. Volgens de beproefde Baobab-methode. Maar wel in een iets rustiger tempo, zodat er onderweg voldoende tijd overblijft voor zwembad en strand. We maakten een spannende brochure voor jonge ontdekkingsreizigers, ook geschikt voor ouders…
Reisbrochures
Vóór het internet-tijdperk maakten we imposante ‘jaarbrochures’ waarin het gehele reisaanbod werd geëtaleerd. Compleet met prijsbijlage en antwoordkaart, waarmee nog extra informatie in de brievenbus kon vallen. Naarmate het gebruik van internet toenam, werd de website van Baobab steeds belangrijker. Uiteindelijk staat daar het complete, actuele aanbod op en verandert de jaarbrochure in een reislust opwekkend magazine dat 4x per jaar verschijnt.
De eerste brochure die we voor Baobab maakten verscheen in december 1999. Hier een aantal oudere covers, want historie mag gekoesterd worden…
Website
Ontwerpen voor een nieuwe website van Baobab. Waar ervaringen van reizigers de sfeer bepalen. Waarmee het complete reisaanbod – ingedeeld in diverse reissoorten – eenvoudig doorzocht kan worden. En waar het dna van Baobab van afspat. Dat waren de uitgangspunten, kort gezegd. En dit de ontwerpen.
Meer uitingen
Tussen brochures, magazines en website door, maakten we nog stukken méér. Een idee voor een avontuurlijke campagne bijvoorbeeld. Die helaas nooit werd uitgevoerd. Of een affiche voor een Trans Afrika Expeditie. Of een DM-actie in het kader van het Jaar van de Aap. En nog stukken méér, natuurlijk.
Meer projecten