Selecteer een pagina

Grafisch ontwerp & communicatie

De avonturen van een Katwijkse bakker

Doordrenkt van idealen werkt Bakker van Maanen aan een opmerkelijke groeistrategie. The Ad Agency vertaalt die in opmerkelijke communicatie.

Bakker van Maanen is een begrip in Katwijk en wijde omgeving. Dat is niet zo gek, want het was in dát dorp dat – alweer een dikke eeuw geleden – de eerste bakkers­winkel de deuren opende. Bakker van Maanen kan bogen op een rijke historie, waarin het bedrijf zich met name in de brede kuststrook heeft ontwikkeld tot een bekend merk met zo’n 50 winkels. Bekend én geliefd, want het bedrijf en zijn vestigingen zijn dankzij uiteen­lopende activiteiten stevig verankerd in de samenleving.

Anno 2016 heeft Bakker van Maanen een nieuwe fase betreden, waarin het bedrijf zijn ‘aanwezigheid’ sterk wil vergoten. Bijvoorbeeld door de opening van nieuwe winkels (Leiden en Delft), ook buiten de traditionele kuststrook (Woerden). En bijvoorbeeld door toevoeging c.q. uitbreiding van horeca-faciliteiten in de vorm van stijlvolle bakery-café’s, eigentijdse locaties voor een snack, lunch of ontbijt. Maar ook door activiteiten buiten de tradi­tionele kanalen, zoals catering.

Maar vóór alles zoekt Bakker van Maanen het in een rigoreuze herstruc­turering, in de vorm van een transitie tot een zelf­sturende organisatie, die – leunend op een set uitgesproken inmateriële waarden – meer uit het gemeen­schappelijke bedrijfs­potentieel moet gaan halen. Een unicum. Maar ook een teken van zelfbewustzijn en visie – op een wereld waarin het product mensen verbindt, en van de leverancier verwacht wordt een maatschappe­lijke meerwaarde te bieden die bijdraagt aan geluk en welbevinden. Zo hoog heeft Bakker van Maanen de lat gelegd.

Dit proces vormde de aanleiding tot een restyling van het merk Bakker van Maanen, en tot een veel bredere toepassing ervan. Ons werk is zichtbaar in de winkels en op (de muren van) het hoofd­kantoor, in maandelijkse campagnes en overige communicatie, in ontwerpen voor nieuwe diensten en producten.

campagne ‘handgemaakt workshop’

Luisteren naar je brood

In de communicatie van een workshop over het bakken van brood staat een koptelefoon centraal. Dat is logisch. Voor bakken en koken bestaat in Nederland overweldigende belangstelling. Dat bleek maar weer eens tijdens de door Bakker van Maanen georgani­seerde expert workshop over het zelf bakken van brood. Op dat gebied is veel te leren, zo erkenden zelfs de ‘meester-afbakkers’ onder de deelnemers. Echt vers brood vereist enige inspanning en vooral kennis van zaken. Die kennis werd tijdens de workshop grondig aangevuld. Bijvoorbeeld met het feit dat je moet luisteren naar je brood. Communicatie tussen mens en brood blijkt cruciaal voor een optimaal bakresultaat. Dat opmerkelijke gegeven verwerkten wij in de promotie van de workshop.

campagne ‘appeltaart van toen’

Recept van toen

Met de smaak van nu. Een campagne om het nieuwe appeltaartje van Bakker van Maanen te promoten. Een taartje dat de bakkers elke dag met groot plezier maken, en dat maar liefst een kilo ‘appeltaartplezier’ oplevert. Met biologische appels uit de buurt.
Aangezien het oudst bekende Nederlandse recept voor appeltaart uit 1514 dateert, kozen we voor een nostalgische aanpak. Behalve een flinke poster voor op de stoep, maakten we een folder voor in de winkel, schapkaarten, advertenties en materiaal voor de website.

campagne ‘vezels laden’

Bewust van vezels

Vezelrijk eten is goed voor ons. Resteert de vraag: welk voedsel bevat de meeste vezels? Voor Bakker van Maanen brachten wij het vezelgehalte van de meest voorkomende soorten in beeld. Een speelse graphic op posterformaat stelt het winkelend publiek in staat tot een afgewozen keuze. En, ook niet onbelangrijk: hoe hoger het vezelpercentage, hoe hoger de korting!
Voor de consument die het ‘naadje van de vezel’ wilde weten, lag er in de winkel een informatieve folder over een gezonde voedingskeuze.

campagne ‘klassiekers van toen’

Klassiek

‘Koopt heden klassiekers van toen’, je hoort bij wijze van spreken de stem van het vroegere Polygoon-journaal. Met deze campagne vestigden we voor Bakker van Maanen de aandacht op de aloude mergpijpjes, boterkoek en het boerenkoolbroodje. Natuurlijk bereid volgens moderne inzichten. Maar mét de smaak van toen!

campagne ‘kwarkbollen’

Voor de thuisblijvers

In de vakantietijd heeft Bakker van Maanen extra aandacht voor thuisblijvers. Bijvoorbeeld met een smakelijke aanbieding: vijf kwarkbollen voor de prijs van vier! Wij bedachten de ideale vakantiesetting om van deze kwarkbollen te genieten. Dat noemen we nou vakantie!

campagne ‘hoe eet jij ‘m?’

Tompouce happen

Wie kent het niet: dat moment van lichte aarzeling als je een tompouce voorgeschoteld krijgt. Hoe krijg je de lekkernij met goed fatsoen naar binnen? In het kader van Koningsdag hebben wij de vier meest ‘beproefde’ manieren op één poster samengebracht. Met uiteraard een koninklijke aanbieding als verjaardagscadeau.

campagne ‘vaderdag’

Echte mannen

Met het barbecue-seizoen in aantocht maakten we een campagne voor ‘echte mannen’, die zoals gebruikelijk zélf aan de BBQ staan om het vuur aan te wakkeren en het vlees te garen. Want dat is hun domein. Bovendien serveren de mannen écht brood: stokbrood van Van Maanen, om je tanden in te zetten. Voor de liefhebbers lag er in de winkel een folder met smakelijke suggesties om van het ‘handgemaakte’ brood nog nét wat extra’s te maken.

campagne ‘petit fours’

Pure luxe

‘In de beperking toont zich pas de meester’. Deze uitspraak van Goethe uit 1802 past wel bij de creatie van een nieuwe petit-four. Maak van het kleinste gebakje de grootste lekkernij, was zo ongeveer de opdracht. Wij tekenden voor een stijlvol affiche.

campagne ‘lekker naar buiten’

Neem mee

Een campagne gericht op het voorjaar. ‘Pluk de dag en trek erop uit’, stond in de briefing. Kom ‘koffieleuten’ op een van onze terrassen of neem wat lekkers mee voor onderweg. Met die gedachte onstond deze poster. En daarnaast werd nog een hele serie affiches gemaakt om allerlei fijne lekkernijen onder de aandacht te brengen: van appelflap en moorkop tot honinghaverbrood en rustiek wit.

campagne ‘gratis tas’

Tasje erbij?

Een ruime boodschappentas, ingetogen qua ontwerp en gemaakt van sterk materiaal. Ziedaar de tas die Bakker van Maanen als onderdeel van een loyaliteitsactie aanbiedt. Aan ons de opdracht om hem te ontwerpen en de aandacht erop te vestigen. Zo gezegd, zo gedaan. Op verzoek van de klant werd een groot aantal ideeën vertaald in ontwerpen. Qua communicatie bedachten we drie scenario’s. We bekeken een alledaagse aanpak, een glossy omgeving, én we zetten de boel op z’n kop. Letterlijk, in dit geval. Het model in de campagne kreeg een tas over haar hoofd. Bij Bakker van Maanen bestaat ruimte voor dergelijke niet-alledaagse voorstellen, overtuigd dat het bedrijf is van het belang van een sterk eigen karakter. Op grond daarvan werd gekozen voor de derde, meest onderscheidende aanpak, die leidde tot het uiteindelijke campagnebeeld.

campagne ‘Olympische koeken’

Winnaars

Discus werpen met gevulde koeken? Tijdens de Zomerspelen gold er een Olympische korting. En die mocht gezien worden!

campagne ‘snack je gek’

Snacken

Trek de scholier de winkel binnen! Ze mogen weten dat je voor lekkere, gezonde snacks ook heel goed bij Bakker van Maanen terecht kunt. Dat was de opdracht. Naast de bekende snacks als het saucijzen-, kaas- of uienbroodje introduceerde Van Maanen nieuwe pizza-stukken onder de naam PIEZA Vega Cool, PIEZA Spicy Meat en PIEZA Sweet Cheese. Onze illustrator putte er in ieder geval meer dan voldoende inspiratie uit voor een serie kaarten en affiches.

campagne ‘onze pepernoot’

Heerlijk avondje

De feestdagen in december zijn belangrijk voor Bakker van Maanen. Want waar gevierd wordt, wordt gegeten. De bedoeling van deze serie van drie, is om de consument bewust te maken van de kwaliteit van Van Maanen’s traktaties. Over smaak valt niet te twisten, maar over de kwaliteit van de ingrediënten wel. Onze bakker maakt louter gebruik van premium grondstoffen. En dat is precies wat we in beeld hebben gebracht!

campagne ‘onze kroon’

Meesterschap

Maandenlang zijn de bakkers van Van Maanen op zoek geweest naar de beste ingrediënten en smaak. Met deze kroon, waarin bijzondere baktechnieken gecombineerd werden met overtuigende ingrediënten, zetten zij de kroon op hun werk.

campagne ‘onze oliebol’

Bol

Deze oliebol verdiende wat vuurwerk: Bakker van Maanen gaf er 10.000 gratis weg (en verkocht een veelvoud).

Pin It on Pinterest