Selecteer een pagina

 

blog

23 april 2018

Eerst afvallen, dan opvallen

Mooi hoor, die lijfspreuk op onze website: ‘het verschil tussen aanwezig zijn en opgemerkt worden’. Ja, daar werken wij aan. Maar hoe maak je dat verschil? En dan vooral als bureau dat in grafisch ontwerp en commu­nicatie ‘doet’. Want dat wekt verwachtingen, immers?

Nu ben ik van plan om met enige regelmaat wat ideeën en gedachtes over onze dagelijkse praktijk te delen op het wereld­wijde web. Bijkomend voordeel: ik heb meteen een blog. Want ja, bloggen doet iedereen. Behalve ik, zo lijkt het. Daar is nu dus verandering in gekomen.

Maar goed. Terug naar de vraag: hoe maak je dat verschil? Door met wat lawaai de aandacht te trekken? Vroeger kreeg je op je kop, als je als kind de aandacht trok. Dan was je te luidruchtig. Of ongewenst aanwezig. En kon je naar je kamer vertrekken.

Aandacht trekken kan irritant zijn, inderdaad. Daar zijn we niet op uit, want eenmaal getrokken aandacht wil je juist vasthouden. Koesteren. Een beetje verdiepen, zelfs.

Naar mijn idee kan je daarom beter eerst afvallen en dan pas opvallen. Raar gezegd. Maar wat ik bedoel is: laat je ‘gewicht’ varen. Gooi alle ballast overboord. En kijk dan eens goed naar jezelf. Wie of wat wil je zijn? Wat wil je uitstralen, waar ben je goed in en wat wil je bereiken? Wat is de drijfveer die jou en jouw organisaties beweegt? En waarin ben je anders dan anderen? Vertel dat maar eens, zonder daarbij grote woorden of afgekloven clichés te gebruiken.

Als je met ons aan tafel zit, dan kan het zomaar zijn dat we het hemd van je lijf vragen. We willen alles van je weten. En als we duidelijk hebben wie je bent en wat je wilt, dan gaan we op zoek. Op zoek naar dat verschil. Waardoor je niet alleen maar aanwezig bent, maar ook opgemerkt wordt. En allicht dat de ruim 25 jaar ervaring die we meenemen, daarbij helpt. Daag ons eens uit, zou ik zeggen.

Wilbert

Pin It on Pinterest